- Koji procenat invaliditeta moram imati da bi ostvarila/o prava kod Fonda za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom?
- Prava kod Fonda mogu ostvariti osobe sa invaliditetom 60% i više ili osobe sa umjerenom ili lakom mentalnom retardacijom (intelektualnim teškoćama).
- Koji dokaz o invaliditetu se smatra validnim za ostvarivanje prava kod Fonda?
U skladu sa Odlukom Upravnog odbora broj: 09-04-5-9671/25 od 21.08.2025. godine, u postupku ostvarivanja prava kod Fonda za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom kao dokaz o statusu osobe sa invaliditetom, a prema Mišljenju Federalnog ministarstva rada i socijalne politike broj: 06-31/14-1356/25 BB od 13.08.2025. godine, uvažava se:
- Za kategoriju „neratnih invalida“ – uvažava se svaki nalaz, ocjenu i mišljenje lnstituta za medicinsko vjestačenje zdravstvenog stanja izdat u periodu od 2007. godine pa nadalje (znači nalaz za ovu kategoriju donesen primjenom propisa o RVI – period do 2009. godine, Privremene liste invaliditeta – period do 2010. godine, Liste invaliditeta i Naputku za primjenu iste – period do 2021. godine, te Jedinstvenog pravilnika o kriterijima i postupku medicinskog vjestačenja zdravstvenog stanja i jedinstvene Liste invaliditeta – period od 2021. godine pa nadalje) što je u skladu sa članom 5. Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji, osposobljavanju i zapošljavanju osoba sa invaliditetom. Validan dokaz o invaliditetu može biti i rješenje prvostepenog ili drugostepenog upravnog organa, u kojem je naznačeno da je ocjenu invaliditeta i stepen oštećenja organizma utvrdio lnstitut za medicinsko vjestačenje zdravstvenog stanja, koja je bila osnov za njegovo donošenje (original ili ovjerena fotokopija).
- Kategorija lica sa intelektualnim teskoćama – bilo koji akt (rješenje, potvrda, uvjerenje, nalaz) nadležnog organa iz kojeg je vidljivo da se radi o licu sa intelektualnim oštećenjem lakog ili umjerenog stepena, ili nalaz, ocjena i mišljenje lnstituta za medicinsko vještačenje, koji se smatra važećim za kategoriju „neratnih invalida“, što je u skladu sa članom 15. stav 6. Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji, osposobljavanju i zapošljavanju osoba sa invaliditetom (za ovu kategoriji ne mora biti naznačen obavezni procenat invaliditeta) – original ili ovjerena fotokopija.
- Za kategoriju ratnih vojnih invalida – uvažava se nalaz, ocjena i mišljenje lnstituta za medicinsko vještačenje donesen nakon početka postupka revizije u julu 2010. godine (original ili ovjerena fotokopija) ukoliko je iz nalaza moguće utvrditi da se radi o „revizionom nalazu“, odnosno ukoliko isto nije moguće, odgovarajuća potvrda/uvjerenje nadležne službe za boračko-invalidsku zaštitu o utvrđenom procentu vojnog invaliditeta (original ne stariji od dana objavljivanja javnog poziva). Kao validan dokaz o invaliditetu, mogu poslužiti i rješenja upravnih organa o zadržavanju statusa RVI nakon okončanih revizionih ili sudskih postupaka provjere statusa (original ili ovjerena fotokopija).
- Za kategoriju civilnih žrtava rata – kao dokaz uvažava se kao i kod „neratnih invalida“ svaki nalaz, ocjena i mišljenje lnstituta za medicinsko vještačenje zdravstvenog stanja izdat u periodu od 2007. godine pa nadalje. Kao validan dokaz mogu poslužiti i rješenja nadležnih upravnih organa, koja su donesena na osnovu nalaza lnstituta u kojem je utvrđeno oštećenje organizma kao CŽR, a koji je bio osnov za donošenje rješenja (original ili ovjerena fotokopija).
- Koliko često Fond raspisuje javne pozive?
- U pravilu Fond javne pozive raspisuje dva puta godišnje (februar/veljača-mart/ožujak i avgust/kolovoz -septembar/rujan)
- Koji poslodavci imaju pravo aplicirati na programe zapošljavanja kod Fonda?
- Svi poslodavci sa područja FBiH imaju pravo aplicirati, bez obzira da li se radi o privatnom ili javnom sektoru, udruženju, nevladinoj organizaciji ili obrtniku.
- Šta podrazumijeva zapošljavanje pod općim, a šta pod posebnim uslovima?
- Zapošljavanje pod općim uslovima podrazumijeva zapošljavanje osobe s invaliditetom na otvorenom tržištu rada, u državnim organima, organima pravosuđa, organima lokalne uprave, javnim službama, ustanovama, fondovima, javnim preduzećima, privrednim društvima i drugim pravnim licima koja nisu osnovana za zapošljavanje osoba s invaliditetom, u skladu sa Zakonom.
- Zapošljavanje pod posebnim uslovima podrazumijeva zapošljavanje osobe s invaliditetom u ustanovama ili privrednim društvima koja su osnovana radi zapošljavanja osoba s invaliditetom. Pod zapošljavanjem pod posebnim uslovima, u smislu Zakona, smatra se i zapošljavanje u organizacijama osoba s invaliditetom, kao i samozapošljavanje (pokretanje obrta, obavljanje samostalne djelatnosti i obavljanje poljoprivredne djelatnosti kao jedinog i glavnog/osnovnog zanimanja).
- Tražim poslodavca koji bi me zaposlio. Da li mi Fond može naći poslodavca?
- Fond za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom nije ovlašten da posreduje u zapošljavanju. Za pronalazak odgovarajućeg poslodavca trebate se obratiti Službi za zapošljavanje.
- Ukoliko se zaposlim/samozaposlim da li gubim prava stečena po osnovu drugih zakona (socijalna zaštita, boračko-invalidska zaštita, prava iz oblasti zakona o civilnim žrtvama rata i sl.)?
- Zapošljavanjem ne gubite prava stečena po osnovu drugih zakonskih odredbi kao npr. invalidninu, ortopedski dodatak, tuđu njegu i pomoć i sl.
- Kod samozapošljavanja putem otvaranja obrta, kada obrt treba biti registrovan da bi aplicirala/o na javni poziv za samozapošljavanje?
- Obrt treba biti registrovan u periodu nakon zaključenja posljednjeg okončanog javnog poziva Fonda za dodjelu novčanog stimulansa za novo zapošljavanje osoba sa invaliditetom.
- Da li ostvarujem pravo na novčani stimulans za samozapošljavanje ukoliko obrt registrujem kao dodatno ili dopunsko zanimanje?
- Ne, obrt mora biti isključivo registrovan kao jedino i glavno/osnovno zanimanje
- Ko ima pravo na refundaciju poreza i doprinosa od Fonda?
Pravo na isplatu sredstava po osnovu prava na novčane nadoknade i subvenciju ostvaruje:
- privredno društvo za zapošljavanje osoba sa invaliditetom,
- zaštitna radionica,
- organizacija osoba sa invaliditetom koja ima zaposlenih osoba sa invaliditetom, a čija je klasifikacija djelatnosti: 88.10, 88.91, 85.321,
- osobe sa invaliditetom koje obavljaju samostalnu djelatnost,
- osobe iz člana 56. stav 2. i 3. Zakona tj. samostalni poduzetnik / poljoprivrednik koji je roditelj, dijete ili bračni drug osobi sa invaliditetom koju zapošljava.
Refundiraju se:
- doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje,
- doprinosi za zdravstveno osiguranje,
- doprinosi za osiguranje od nezaposlenosti,
- porez na dohodak.
Pravo se ostvaruje za plaćene poreze i doprinose u Federaciji BiH.
Privredno društvo ili organizaciona jedinica privrednog društva koje ostvaruje status zaštitne radionice, pored novčane nadoknade, a u skladu sa članom 53. i 29. Zakona, ima pravo na subvenciju neto plaće zaposlenih osoba sa invaliditetom u skladu sa Zakonom, u visini 30% od prosječne neto plaće u Federaciji BiH, kao i pravo na novčane nadoknade za sve ostale zaposlenike.
- Koji subjekti su zakonom obavezni vršiti uplatu posebnog doprinosa za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom i voditi evidenciju o istom putem web aplikacije za evidenciju o poslodavcima, platama i iznosu posebnog doprinosa, kao i zaposlenim osobama sa invaliditetom na ap.fond.ba?
- Koji procenat/vrstu/kategoriju invalidnosti treba imati uposlenik kako bi poslodavac bio oslobođen plaćanja posebnog doprinosa?
- U skladu sa odredbama Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji, osposobljavanju i zapošljavanju osoba sa invaliditetom (Službene novine FBiH 9/10) osobom sa invaliditetom se smatra:
Član 3.
Osoba s invaliditetom, u smislu ovoga zakona, je osoba kod koje postoji tjelesno, čulno ili mentalno oštećenje što za posljedicu ima trajnu ili privremenu, a najmanje 12 mjeseci smanjenu mogućnost rada i zadovoljavanja osobnih potreba u svakodnevnom životu.
Osoba s invaliditetom iz stava 1. ovoga članka je osoba čiji invaliditet, u odnosu na sposobnosti osoba bez invaliditeta, jednake ili približne životne dobi, jednakog ili sličnog obrazovanja, u jednakim ili sličnim uvjetima rada, na jednakim ili sličnim poslovima, ima za posljedicu trajnu ili privremenu, a najmanje 12 mjeseci smanjenu mogućnost radnog osposobljavanja i uposlenja na tržištu rada pod općim uvjetima, te očuvanja posla i napredovanja u poslu.
Član 4.
Osoba s invaliditetom, u smislu ovoga zakona, je i:
- osoba s invaliditetom, korisnik novčane naknade do uposlenja, koja je to pravo ostvarila na temelju propisa o socijalnoj skrbi;
- osoba s promijenjenom radnom sposobnošću prema propisima o mirovinskom i invalidskom osiguranju;
- osoba koja je ostvarila pravo na profesionalnu rehabilitaciju prema propisima o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata;
- učenik s teškoćama u razvoju i učenik s većim teškoćama u razvoju prema propisima o srednjem obrazovanju;
- osoba s invaliditetom starija od 21 godine, koja pravo na profesionalnu rehabilitaciju ili rad ne može ostvariti prema prethodnim tačkama ovoga člana.
- Član 5.
Invaliditet i smanjenu radnu sposobnost osoba iz čl. 3. i 4. ovoga zakona utvrđuje mjerodavno stručno tijelo za ocjenu invaliditeta, odnosno radne sposobnosti, po propisima o mirovinskom i invalidskom osiguranju, o vojnim invalidima, civilnim žrtvama rata i drugim propisima o zaštiti osoba s invaliditetom.
- Postupak utvrđivanja invaliditeta i smanjene radne sposobnosti pokreće se na zahtjev osobe s invaliditetom, odnosno njezinog zakonskog zastupnika ili staratelja ili mjerodavnog doktora medicine primarne zdravstvene zaštite. Inicijativu za podnošenje zahtjeva za pokretanje tog postupka mogu dati mjerodavni doktor medicine u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, roditelj, socijalni djelatnik, defektolog, psiholog i poslodavac.
- U skladu sa Mišljenjem Federalnog ministarstva rada i socijalne politike br. 06-31/14-1356/25 BB od 13.08.2025. godine pod validanim dokazom o invaliditetu podrazumjeva se kako slijedi:
- Za kategoriju “neratnih invalida” – potrebno je uvažiti svaki nalaz, ocjenu i mišljenje lnstituta za medicinsko vjestačenje zdravstvenog stanja izdat u periodu od 2007. godine pa nadalje (znači nalaz za ovu kategoriju donesen primjenom propisa o RVI – period do 2009. godine, Privremene liste invaliditeta – period do 2010. godine, Liste invaliditeta i Naputku za primjenu iste – period do 2021. godine, te Jedinstvenog pravilnika o kriterijima i postupku medicinskog vjestačenja zdravstvenog stanja i jedinstvene Liste invaliditeta – period od 2021. godine pa nadalje) što je po našem mišljenju u skladu sa članom 5. Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji, osposobljavanju i zapošljavanju osoba sa invaliditetom. Validan dokaz o invaliditetu može biti i rješenje prvostepenog ili drugostepenog upravnog organa, u kojem je naznačeno da je ocjenu invaliditeta i stepen oštećenja organizma utvrdio lnstitut za medicinsko vjestačenje zdravstvenog stanja, koja je bila osnov za njegovo donošenje.
- Kategorija lica sa intelektualnim teskoćama – bilo koji akt (rješenje, potvrda, uvjerenje, nalaz) nadležnog organa iz kojeg je vidljivo da se radi o licu sa sa intelektualnim oštećenjem lakog ili umjerenog stepena, ili nalaz, ocjena i mišljenje lnstituta za medicinsko vještačenje, koji se smatra važećim za kategoriju “neratnih invalida”, što je u skladu sa članom 15. stav 6. Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji, osposobljavanju i zapošljavanju OSI (za ovu kategoriji ne mora biti naznačen obavezni procenat invaliditeta).
- Za kategoriju ratnih vojnih invalida – smatramo da se kao dokaz može uvažiti nalaz, ocjena i mišljenje lnstituta za medicinsko vještačenje donesen nakon početka postupka revizije u julu 2010. godine, ukoliko je iz nalaza moguće utvrditi da se radi o “revizionom nalazu”, odnosno ukoliko isto nije moguće, odgovarajuća potvrda/uvjerenje nadležne službe za boračko-invalidsku zaštitu o utvrđenom procentu vojnog invaliditeta. Kao validan dokaz o invaliditetu, mogu poslužiti i rješenja upravnih organa o zadržavanju statusa RVI nakon okončanih revizionih ili sudskih postupaka provjere statusa.
- Za kategoriju civilnih žrtava rata – kao dokaz može se uvažiti kao i kod “neratnih invalida” svaki nalaz, ocjena i mišljenje Instituta za medicinsko vještačenje zdravstvenog stanja izdat u periodu od 2007. godine pa nadalje. Kao validan dokaz mogu poslužiti i rješenja nadležnih upravnih organa, koja su donesena na osnovu nalaza lnstituta u kojem je utvrđeno oštećenje organizma kao CŽR, a koji je bio osnov za donošenje rješenja.
Procenat koji osoba treba da ima je od najmanjeg mogućeg, koji procjeni Institut za medicinsko vještačenje zdravstvenog stanja, pa do najvećeg mogućeg.